WatchBase is een online database met gedetailleerde informatie over meer dan 20.000 high-end horloges en meer dan 2.000 uurwerken, speciaal voor liefhebbers, verzamelaars, journalisten en professionals in de horloge- en juweliersbranche.

WatchBase: het begin
WatchBase is in 2015 opgericht in Amsterdam door Alwin Hoogerdijk en Alon Ben Joseph. Alwin heeft een achtergrond in het maken van database software voor verzamelaars, terwijl Alon geboren en getogen is in de juweliersbranche. Zij hebben de handen in een geslagen en hun expertise gecombineerd om de ultieme database te bouwen op het gebied van high-end horloges.

“Sinds ik begon met eCommerce in 2007 droom ik van het maken van een ultieme database voor horloges. Toen ik Alwin ontmoette vielen de puzzelstukken op hun plek. Naast een specialist op het gebied van database software is Alwin ook een goede vriend en mede-horlogeverzamelaar,” zegt Alon Ben Joseph. “Zelf verzamel ik met name Omega Speedmaster en Panerai Ferrari horloges. Met WatchBase kan ik mijn ervaring in het creëren van software voor verzamelaars combineren met mijn favoriete onderwerp,” voegt Alwin daar aan toe.

In het verleden zijn meerdere pogingen gedaan om dergelijke databases te bouwen, maar geen van de eerdere initiatieven bood het gebruiksgemak, de kwaliteit en de kwantiteit die Alwin en Alon voor ogen hadden. De grotere databases waren vaak simpel van opzet, met weinig meer informatie dan wat op de website van de fabrikanten te vinden was. Meer detail was te vinden op pagina’s die opgezet werden door liefhebbers, maar deze waren gefocust op slechts één merk of model, weinig gebruiksvriendelijk, en vaak moeilijk vindbaar. Met WatchBase was de insteek om het beste van deze werelden te combineren, door gedetailleerde en uniforme informatie te bieden over groot aantal horloges en merken. Hiervoor werd een database in elkaar gezet met een structuur die specifiek voor dit doel werd ontworpen. Open, makkelijk te navigeren, en zeer gedetailleerd, aldus beide heren.

Watchbase: nu
Na drie jaar hard werken bevat WatchBase op dit moment meer dan 20.000 unieke horloges en meer dan 2.000 unieke uurwerken, zowel uit huidige als oudere collecties. Nieuwe horloges worden dagelijks toegevoegd en bestaande pagina’s worden continu verbeterd en up-to-date gehouden.

Hiervoor verzamelt een team horloge-experts onder leiding van Dale Vito de benodigde informatie op alle mogelijke plekken, waaronder websites van de horlogemerken en hun leveranciers, catalogi, boeken en persberichten. De verzamelde data wordt vervolgens ontdaan van alle superlatieven, tot de essentie gedistilleerd, en waar nodig verrijkt middels nader onderzoek. De informatie wordt tot slot gepresenteerd in een simpele en heldere opmaak, waarbij zo veel mogelijk specificaties en details benoemd worden. Wel eens willen weten welk uurwerk de basis vormt van Breitling’s kaliber B13, en in welke horloges het allemaal wordt gebruikt? Welke bandmaat een NOMOS Club 36 nodig heeft? Hoeveel Speedmasters in gelimiteerde oplages Omega heeft gemaakt? Welke Rolex horloges een blauwe wijzerplaat hebben? Het is te vinden op WatchBase.

WatchBase voor professionals
Data-invoer is vervelend en tijdrovend. Om de pijn te verzachten heeft WatchBase de WatchBase Data Feed in het leven geroepen. Hiermee kunnen professionals als juweliers, taxateurs, veilinghuizen en verzekeraars de WatchBase-data middels een API feed gebruiken voor hun eigen website, winkel, of app. Hiermee worden zowel tijd als geld bespaard. Meer informatie is beschikbaar op https://datafeed.watchbase.com.

Watchbase voor journalisten
De informatie in persberichten is vaak vaag, incompleet en/of voorzien van een overvloed aan superlatieven en hyperbolen. Nieuw is vaak niet meer dan een andere kleurtje of een combinatie van eigenschappen van eerdere modellen. Met WatchBase kunnen journalisten en bloggers hun artikelen op nauwkeurigheid checken, het grotere plaatje zien, en nieuwe modellen in context plaatsen. Met name de zoekfunctie is hiervoor geschikt. Deze is te vinden op http://watchbase.com/search.

Watchbase voor fabrikanten
In het digitale tijdperk zijn consumenten slimmer en beter geïnformeerd dan ooit te voren. WatchBase nodigt horlogemerken die dapper genoeg zijn uit om hun data te delen, en zo de geheimzinnige cultuur van de horlogebranche te doorbreken. Kennis is macht, en liefhebbers en verzamelaars verdienen het om deze kennis te hebben. Geïnteresseerde merken zijn welkom om contact op te nemen.

Watchbase voor verzamelaars
WatchBase heeft een speciale sectie voor verzamelaars: MyWatchBase. Hier kunnen gebruikers hun verzameling, favorieten en potentiële aankopen bijhouden. In deze afgeschermde sectie zijn extra velden beschikbaar, zoals wanneer een aanschaf is gedaan, voor welke prijs, en welke toebehoren bij het horloge horen. Een speciale Report missing watch knop is ingebouwd voor het zeldzame geval dat een horloge niet in de database staat. Het is volledig gratis. MyWatchBase is te vinden via http://app.watchbase.com/.

www.watchbase.com

Foto: Omega