/, Consumenten/De Keerzijde van het sieraad
Laden Evenementen

DE KEERZIJDE: BLOEMLEZING UIT DE CODA COLLECTIE

Een sieraad glinstert, glimt en trekt de aandacht. Maar waar de buitenkant de kans krijgt om te schitteren, blijft de achterzijde van een sieraad veelal onderbelicht. Die achterkant vertelt vaak het intieme verhaal over de werk- en denkwijze van de sieradenontwerper en toont persoonlijke signaturen en sporen van het maakproces. Het vormt de basis van het sieraad en is een essentieel onderdeel van het ontwerp. Bovendien toont ‘de keerzijde’ de ruwe materialen waarvan het werk is vervaardigd; ongepolijst en ongepoetst. Met de bloemlezing De Keerzijde biedt CODA Museum tot en met 6 oktober een kijkje in het verborgen verhaal achter de sieraden in de CODA collectie.

Functioneel
Door sieraadontwerpers wordt goed nagedacht over de draagbaarheid van sieraden; ze moeten immers goed blijven zitten en comfortabel zijn om te dragen. Daarnaast moeten de fournituren (bevestigingen en sluitingen) een plek krijgen op het sieraad, meestal uit het zicht om de aandacht niet af te leiden van de sprankelende buitenkant. Brochespelden bestaan vaak uit een scharnierende speld en deze moet zo aan de broche vastgemaakt worden, dat het goed ‘hangt’. Tevens moet de opening van de sluiting tijdens het dragen aan de onderkant zitten om te voorkomen dat de broche opengaat.

Signeren
Van oudsher is de binnen- of achterkant de plek waar de goudsmid zijn meesterteken -vaak zijn initialen- plaatst. Ook bevinden zich hier het gehalteteken en de jaarletter. Met de opkomst van het auteurssieraad in de jaren ‘60, vaak unica waarbij de intrinsieke waarde van de edelmetalen niet van belang zijn, verviel voor deze groep sieraadontwerpers de noodzaak om jaarletters en gehalte- en meestertekens te plaatsen. Tegenwoordig signeren hedendaagse sieraadontwerpers het sieraad meestal met hun naam, als ware het sieraad een schilderdoek.

Een intiem gebaar
Een aantal hedendaagse sieraadontwerpers verwerkt de sluitingen op zo’n manier dat het een volwaardig onderdeel wordt van het geheel én van de esthetiek van het sieraad. Zo draaien sommige ontwerpers de rollen helemaal om en geven de achterkant, soms met sluiting en al, een hoofdrol. Bij deze sieraden is het niet meer duidelijk wat de voor-en achterkant is. Anderen plaatsen persoonlijke teksten op de achterkant en communiceren zo naar de drager van het sieraad.

De Keerzijde toont werk van 45 nationale en internationale sieraadontwerpers: Tobias Alm, Gijs Bakker, Peggy Bannenberg, Doris Betz, Sylvia Blickman, Iris Bodemer, Onno Boekhoudt, Celio Braga, Helen Britton, Eunmi Chan, Iris Eichenberg, Beate Eismann, Benedikt Fischer, Jantje Fleischhut, Willemijn de Greef, Dana Hakim, Petra Hartman, Ineke Heerkens, Herman Hermsen, Melanie Isverding, Marit Jäschke, Beppe Kessler, Rudolf Kocea, Winfried Krüger, Felieke van der Leest, Jongseok Lim, Christine Matthias, Evert Nijland, Ruudt Peters, Karen Pontoppidan, Ramon Puig-Cuyás, Mi-Ah Rödiger, Lucy Sarneel, Alexander Schabracq, Constanze Schreiber, Elwy Schutten, Robert Smit, Bettina Speckner, Jie Sun, Michiel Teunen, Terhi Tolvanen, Artemis Valsamaki, Truike Verdegaal, Estella Saez Vilanova en Francis Willemstijn.

www.coda-apeldoorn.nl

Dit doet de Federatie Goud en Zilver

De Federatie Goud en Zilver behartigt de belangen van de ondernemers die in deze branche werkzaam zijn, dat wil zeggen: de juweliers, de uurwerktechnici, de goud- en zilversmeden, de groothandelaren en de fabrikanten.

Meer informatie over de FGZ

Word lid en profiteer van de voordelen

De FGZ overkoepelt de Nederlandse Juweliers en Uurwerkenbranche (NJU) en de Vereniging Goud- en Zilversmeden (VGZ). Hun leden worden automatisch lid van de FGZ en profiteren van een groot aantal voordelen.

Meer informatie over lid worden

Vacatures in de branche

Werken bij een juwelier, goud- of zilversmid? Of ambieer je een functie bij toeleverancier? Kijk hier voor vacatures bij aangesloten leden van de FGZ en stap onze branche binnen!

Bekijk actuele vacatures