Bent u al standaardproof?

FGZ/Splesh-standaard Catalogus versie 2.0

De FGZ heeft enkele jaren geleden het initiatief genomen met het oprichten van SPLESH, om de branche te voorzien van een artikelstandaard. Deze standaard moet er voor zorgen dat alle partijen in de keten volgens de vastgestelde branchestandaard communiceren. Digitale samenwerking is van groot belang en levert vele voordelen.

Voor online verkoop is deze manier van communiceren van groot belang; iedere partij communiceert dan uiteindelijk in dezelfde taal. Een product verkopen in een digitale wereld staat of valt met volledige en correcte productdata. De hoeveelheid productdata neemt per product jaarlijks toe; consumenten willen meer weten, zien en virtueel beleven en ook de wetgever maakt dat er steeds meer productinformatie verplicht wordt gesteld.

Samen met TNO is er een branchestandaard ontwikkeld die het uitwisselen van digitale productdata sterk kan verbeteren. Uitwisseling van (digitale) productdata in de keten, het maken van (aanvullende) afspraken over standaarden en integraal kwaliteitsbeheer zijn vandaag de dag belangrijke thema’s. Ketenintegratie is de sleutel voor de toekomst. Bent u al standaardproof?

Voor de leverancier is het voordeel dat er slecht één standaard ondersteund hoeft te worden om detaillisten te voorzien van de meest actuele informatie van de artikelen die er in het assortiment zijn. Dataverzoeken kunnen worden ingewilligd door het artikelbestand uitsluitend in de branchestandaard aan te bieden. Door je als leverancier te conformeren aan de FGZ/SPLESH-standaard kunnen juweliers, POS systemen en e-commercesystemen sneller en gemakkelijker data verwerken en hoeft de leverancier zich niet in allerlei bochten te wringen om aan een diversiteit aan data-eisen te kunnen voldoen. Bovendien kunnen alle processen die bij het bestel en leverproces van toepassing zijn efficiënter en foutloos verlopen. Immers het zijn uw artikeldata waarover de juwelier met u communiceert.

Productinformatie is essentieel voor het oriëntatie- en koopproces van de huidige consument, in fysiek winkels én online winkels. Leveranciers zijn sterk afhankelijk van de detaillist of hun (gehele) assortiment op de juiste wijze onder de aandacht komt van de consument. Nu is de traditionele juwelier nog vaak onvindbaar bij het online oriëntatie proces van de consument. Door van alle artikelen kwalitatieve en actuele informatie te verstrekken kan de juwelier sneller inspelen op deze ontwikkelingen. Hiermee verleent de leverancier een essentiële service aan de juwelier.

Voor de detaillist betekent dit dat artikeldata van verschillende leveranciers in een standaard zijn en dat deze data continu worden geactualiseerd. De standaard zorgt ervoor dat appels met appels te vergelijken zijn, omdat deze bijvoorbeeld voorschrijft hoe artikelen gespecificeerd moeten worden en in welke artikelgroepen ze vallen. Bovendien is er minder kans op fouten zoals het per ongeluk plaatsen van de verkeerde foto bij het artikel op de website of een onjuiste maat of gewicht. Ook beschikt de detaillist altijd over de meest recente gegevens, zoals prijs en beschikbaarheid van een artikel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de leverancier zijn artikelbestand tijdig updatet.

Brancheplatform

Vooralsnog beschikt de branche alleen over een artikelstandaard en is er (nog) geen brancheplatform waarmee artikeldata uitgewisseld kunnen worden. Het uitwisselen van artikelgegevens zal daarom moeten plaatsvinden doormiddel van één-op-één koppelingen of doormiddel van koppelingen met POS-systemen.

Branchestandaard 2.0 en codelijsten

De FGZ stelt naast de branchestandaard ook de bijbehorende codelijsten beschikbaar. De codelijsten zijn in bepaalde gevallen onderhevig aan veranderingen; er komen zo nu en dan merken bij, materialen, etc. Hieronder treft u altijd de laatste versie aan van de codelijst.

Download hier de Branchestandaard 2.0
Download hier de Codelijsten

FYN Benelux B.V.
Nieuwe Hescheweg 11
5342 EB Oss

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u graag een afspraak maken? Neemt u dan contact op met Gijs Hoff van e-business company via 085-303 8111 (www.e-businesscompany.nl).

SPLESH?

Splesh is de afkorting van ‘Stichting Platform EDI Sieraden en Horloges’. Het woord EDI staat voor het op een beveiligde manier uitwisselen van elektronische berichten tussen bedrijven. Het gat hierbij om alle berichten in het proces rondom artikelinformatie, bestellen, bestelbevestiging, pakbon, factuur, enzovoorts.

Splesh is een samenwerkingsplatform waarin alle partijen uit de branche vertegenwoordigd zijn. Het doel van Splesh is het bevorderen van digitale samenwerking in de sieraden- en uurwerkenbranche. Door het berichtenverkeer tussen groothandel en detailhandel beter op elkaar af te stemmen, kan zowel tijd als geld bespaard worden.