/, Ledennieuws/Cadeaukaart = verkoopmoment

Cadeaukaart = verkoopmoment

De cadeaukaartenmarkt is booming. Geschat wordt dat er in Nederland per jaar maar liefst zo’n 1,1 miljard euro aan bonnen besteed wordt. Elke gelegenheid is een goede om een cadeaukaart te geven. Ook in de sieraden- en horlogebranche kan geprofiteerd worden van de voordelen van diverse cadeaukaarten. Wie dat niet doet mist verkoopmomenten.

Verjaardagen, jubilea, feestdagen: bij uitstek gelegenheden om iemand te verrassen met iets moois. Maar vaak is het lastig om dat moois voor een ander uit te zoeken, zeker als het iets persoonlijks als een sieraad of horloge betreft. Een cadeaukaart biedt uitkomst.

Populair
Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar is blij met een cadeaukaart. Dat blijkt uit de Nationale Cadeaubonnenmonitor waarin de ervaringen met cadeaubonnen in kaart zijn gebracht. Ook blijkt dat twee derde van de consumenten liever een bon geeft dan geld. Win-win dus; de gever vindt het leuk een bon cadeau te doen en de ontvanger is met die bon een stapje dichterbij het product (sieraad of horloge!) dat hij zo graag wil hebben. Het idee dat de bon een onpersoonlijk cadeau zou zijn is dus achterhaald: de cadeaukaart is populairder dan ooit.

Voordelen
Ook in de sieraden- en horlogebranche kunnen tal van (branchevreemde) cadeaukaarten ingewisseld worden. Het accepteren hiervan heeft zo zijn voordelen:
– het kan nieuwe klanten opleveren
– klanten besteden vaak méér dan het tegoed dat op de kaart staat, het werkt dus omzetverhogend
– het levert extra traffic in de winkel op die kan leiden tot een verkoopmoment
– het is mogelijk om, naast algemene cadeaukaarten, ook eigen kaarten uit te geven, bijvoorbeeld op zo’n moment waarop een klant twijfelt wat cadeau te doen

Het blijft de keuze van de ondernemer of hij cadeaukaarten accepteert en/of uitgeeft, maar wie dat niet doet moet ‘nee’ verkopen en gaat verkoopmomenten missen. Bekijk ook het artikel op NOS.nl over hoe bedrijven verdienen met cadeaukaarten.

Geldigheidsduur
Hoe lang zijn cadeaukaarten geldig? Lees hier het artikel van de Consumentenbond.

De FGZ zet de meest voorkomende kaarten in de sieraden- en horlogebranche op een rij, inclusief de bedongen ledenvoordelen:

Fashioncheque
Fashioncheque is een mode-cadeaukaart die opgewaardeerd kan worden met een bedrag tussen €5 en €150. De kaart is te besteden bij meer dan 10.000 aangesloten modezaken en -webshops, na uitgifte één jaar geldig en in meerdere keren te besteden. Fashioncheque is te koop bij 8.500 retailers in Nederland en via fashioncheque.com. De acceptatie van de kaart gaat via de betaalautomaat. Het voordeel van Fashioncheque is dat ondernemers kunnen meeliften op de grote promotiecampagnes die worden gehouden. De provisie voor de ondernemer is 5% van de waarde van de kaart (10% voor web-only shops). De aansluitkosten zijn € 50 per aansluiting.

Ledenvoordeel: leden van de NJU en VGZ krijgen tot het einde van het jaar 50% korting op de aansluitkosten.

www.fashioncheque.com

VVV Cadeaukaart
De nieuwe VVV Cadeaukaart is de opvolger van de bekende VVV Cadeaubon. VVV Nederland is al meer dan 40 jaar uitgever van cadeaubonnen in Nederland. De VVV Cadeaukaart kan opgewaardeerd worden met een bedrag tussen € 5 en €250, is in meerdere keren te besteden en onbeperkt geldig. Drie jaar na opwaardering wordt er jaarlijks een bedrag in rekening gebracht voor het aanhouden van het saldo. De provisie bedraagt 10% van het bedrag dat op de digitale kaart staat (voor de papieren cadeaubonnen, die nog in omloop zijn, is dit 6%). De eenmalige aansluitkosten zijn €49,95.

www.vvvcadeaubonnen.nl

Jewelcard
Jewelcard, ook bekend als de Nationale Juwelierscadeaukaart, kan opgewaardeerd worden met een bedrag tussen €5 en €150. De kaart wordt gratis geleverd in een luxe cadeaubox en kan voorzien worden van een persoonlijke boodschap. Deze cadeaukaart kan ingewisseld worden bij een van de meer dan 300 aangesloten juweliers, is na uitgifte één jaar geldig en in meerdere keren te besteden. De acceptatie van de kaart gaat via de betaalautomaat. Er zijn voor de ondernemer geen aansluitkosten. Er wordt een provisie berekend van 15% over de ingenomen waarde.

www.jewelcard.nl

Sieradengeschenkbon
Een oude bekende in een nieuw jasje is de Sieradengeschenkbon van de Federatie Goud en Zilver. De diamantvormige bon is vervangen door een in drieën gevouwen kaart die ter waarde van elk gewenst bedrag uitgeschreven kan worden en waarop de gever een persoonlijke boodschap kan achterlaten. De Sieradengeschenkbon kost voor leden van NJU en VGZ € 33 voor 25 stuks (excl. btw en verzendkosten). Niet-leden kunnen de bon tijdelijk ook bestellen; tot eind januari 2019 voor € 49 voor 25 stuks (excl. btw en verzendkosten).

Ledenvoordeel: de FGZ biedt de leden tijdelijk voordeel; tot eind januari 2019 kost de Sieradengeschenkbon maar € 25 voor 25 stuks (excl. btw en verzendkosten).

federatie@fgz.nl

Worldline: eigen Cadeaukaart
Worldline biedt ondernemers de mogelijkheid een eigen Cadeaukaart uit te geven en te accepteren via de huidige betaalautomaat, ook wanneer dit geen Worldline betaalautomaat is. Zonder extra kosten voor additionele betaalautomaten of apparaten zoals een mobiele telefoon of tablet. De Cadeaukaart kan naar de eigen huisstijl gepersonaliseerd worden voor herkenning en naamsbekendheid en is te beheren met een online managementsysteem. De winkelier beheert zelf het geld dat via de verkoop van de kaart binnenkomt. De kaart kan worden opgewaardeerd tot € 150 en is in meerdere keren te besteden.

De Wordline Cadeaukaart werkt niet met provisie. De kosten zijn als volgt:
– eenmalige aansluitkosten € 80
– de winkelier betaalt twee cent per kaartnummer met een minimum van € 10 per order
– een maandabonnement van € 12,50 voor het online managementsysteem  (incl. max. vijf aan te sluiten betaalautomaten)
– de eerste vijftig transacties zijn gratis, daarboven wordt vijf cent per transactie in rekening gebracht

Ledenvoordeel: leden van de NJU en VGZ die zich voor januari 2019 aanmelden hoeven de aansluitkosten à € 80 niet te betalen.

sales-netherlands@worldline.com

Door |2018-09-18T15:48:23+00:0013 september 2018|Rubriek Branchenieuws, Ledennieuws|Label: , , |

Over de auteur:

Joke is binnen de FGZ het aanspreekpunt wat betreft het vakblad Edelmetaal. Daarnaast stelt zij de nieuwsbrieven NJU, VGZ en Beveiliging samen en helpt ze u o.a. bij de afhandeling van klachten en het aanvragen van subsidie Sociaal Fonds detailhandel.

Dit doet de Federatie Goud en Zilver

De Federatie Goud en Zilver behartigt de belangen van de ondernemers die in deze branche werkzaam zijn, dat wil zeggen: de juweliers, de uurwerktechnici, de goud- en zilversmeden, de groothandelaren en de fabrikanten.

Meer informatie over de FGZ

Word lid en profiteer van de voordelen

De FGZ overkoepelt de Nederlandse Juweliers en Uurwerkenbranche (NJU) en de Vereniging Goud- en Zilversmeden (VGZ). Hun leden worden automatisch lid van de FGZ en profiteren van een groot aantal voordelen.

Meer informatie over lid worden

Vacatures in de branche

Werken bij een juwelier, goud- of zilversmid? Of ambieer je een functie bij toeleverancier? Kijk hier voor vacatures bij aangesloten leden van de FGZ en stap onze branche binnen!

Bekijk actuele vacatures