Hieronder vindt u de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet bij, of heeft u naar aanleiding van het antwoord nog andere vragen? Neem dan contact op met de Federatie Goud en Zilver, 070-386 77 77 of federatie@fgz.nl.

PERSOONLIJK

Adreswijzigingen kunt u per post naar ons toesturen (Postbus 904, 2270 AX in Voorburg) of per mail (federatie@fgz.nl)

Als u lid bent van de Federatie Goud en Zilver heeft u inloggegevens van ons ontvangen. Rechtsboven vindt u de button Leden inlog. Als u hierop klikt verschijnt het scherm Aanmelden voor bestaande gebruikers. Hier kunt u uw gebruikersnaam en wachtwoord invullen. U krijgt een melding dat u bent aangemeld. Ook verschijnt rechtsboven uw naam. U heeft nu toegang tot het gesloten ledengedeelte van de website.

Mocht u problemen ondervinden met het inloggen, dan kunt u contact opnemen met de Federatie Goud en Zilver 070 – 386 77 77 / federatie@fgz.nl.

Nee, de Federatie Goud en Zilver is een werkgeversorganisatie. Werknemers kunnen terecht bij FNV bondgenoten (030-273 82 22) of CNV Bedrijvenbond (076-572 4670).

In het menu op deze site ziet u bestellen, hier vindt u de ‘Bestellijst’ voor leden en niet-leden. Als u klikt op de desbetreffende lijst komt u direct in de bestellijst terecht. Door op het product te klikken vindt u meer informatie. U kunt via de plus en min het gewenste aantal aangeven en op “in winkelmand’ klikken. In het menu (naast bestellen) ziet u een winkelwagentje. Als u hier op klikt, ziet u uw bestelling. Als u uw factuurgegevens ingevuld heeft kunt u de bestelling plaatsen.

Ook kunt u telefonisch (070-386 77 77) of per e-mail (federatie@fgz.nl) bestellingen aan ons doorgeven.

ONDERNEMERSZAKEN

De eerste stap is de klacht neerleggen bij het onafhankelijke bemiddelingsbureau van de FGZ. Vaak worden geschillen door bemiddeling naar tevredenheid opgelost. Is dit niet mogelijk of wordt het geschil niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de klacht ingediend worden bij de Geschillencommissie Sieraden en Uurwerken. De ondernemer dient hier wel geregistreerd te zijn.” Lees hier meer

Overeenkomsten tussen ondernemingen en onderling afgestemde gedragingen op (een deel van) de markt (kartels) zijn verboden. Het is daarom aan brancheorganisaties niet (meer) toegestaan om tarieven onder de leden te verspreiden.

Meer informatie over de mededingingswet is te vinden op de website van de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa, www.nmanet.nl.

“Een goede reparatie begint met een goede reparatiebon. Daarop moeten in elk geval duidelijke gegevens staan, zoals het soort sieraad dat wordt aangeboden, een schetsje waaruit blijkt waar de reparatie plaats moet vinden, de gewenste maten, de steensoort, het aantal schakels, stenen of parels, de kenmerken van een steen of parel (insluitsels, exacte kleur, enz.). En, belangrijk, eventuele andere beschadigingen of mankementen en de prijs die met de klant is afgesproken.

Klik hier voor het uitgebreide artikel.

Het aannemen van horlogereparaties leidt helaas nog wel eens tot problemen achteraf, blijkt uit het aantal consumentenklachten dat de Federatie Goud en Zilver ontvangt. Problemen na de verwisseling van een batterij, klachten over de waterdichtheid, discussies over de prijs, het komt allemaal voor. Lees hier een aantal veelvoorkomende situaties op een rij, met daarbij een effectieve manier van optreden.

U verkoopt zelf alleen gekeurde sieraden en wilt natuurlijk niet dat de goede naam van de branche in het geding komt door bedrijven die ongekeurde producten aanbieden. De consument moet immers kunnen vertrouwen op het product dat hij koopt. Mocht u op internet of in de reguliere handel onvolkomenheden tegenkomen, dan kun u dit melden bij Agentschap Telecom.

Ziet u ergens ongekeurde producten liggen, merkt u sieraden van onedele metalen op tussen het zilver of komt op internet bijvoorbeeld 9-karaats ‘gouden’ sieraden tegen? Meld dit dan via:

www.agentschaptelecom.nl/contact/melden-storing/melden-meet–of-weegfout-of-overtreding

Ja, deze factuur moet door u betaald worden. Denkt u dat de categorie waarin u bent ingedeeld niet juist is? Dit kunt u aangeven via de website van Reprorecht.

Alle ondernemers die (digitale) kopieën maken (ook voor eigen gebruik) ontvangen een factuur van de stichting reprorecht. Daar valt niet alleen fotokopiëren onder, maar ook scannen, e-mailen, printen of op een pc of intranet zetten.
(Lees hier verder….)

De gemiddelde consument heeft geen idee wat er bij een horloge-uurwerk komt kijken. Een uurwerk services is monnikenwerk – maar dat ziet de klant vaak niet. Wat moet je je klant dus uitleggen, zodat deze begrijpt wat er komt kijken bij een reparatie of servicebeurt? En wat noteer je om misverstanden en klachten te voorkomen? Dat en meer leest u hier.

Het reçu is feitelijk een eigendomsbewijs. Degene die dit papiertje aan u overhandigt, wordt geacht de rechthebbende te zijn van het sieraad of horloge. Is de klant dit bewijs kwijt of heeft hij het niet bij zich, dan bestaat het risico dat u het sieraad niet aan de rechthebbende meegeeft. Meldt de echte klant zich (mogelijk mét reçu) dan bent u aansprakelijk voor de schade die deze klant lijdt.

Dit plaatst u voor een dilemma. Zonder (eigendoms)bewijs, kunt u de afgifte van het sieraad weigeren, maar doorgaans geeft u de klant het voordeel van de twijfel. Het is dan zaak om de identiteit van deze persoon zorgvuldig vast te stellen.

Wat kunt u doen? Lees het hier….

Het gebeurt wel eens dat ter reparatie aangeboden sieraden of horloges niet opgehaald worden door de klant. Hetzelfde geldt voor nieuwe sieraden die speciaal voor een klant zijn gemaakt. Wat kunt u doen als u de klant niet kunt bereiken of deze reageert niet? Lees het hier.”

Voor bedrijven die onder de cao voor de juweliersbranche vallen zijn op de website van de FGZ modellen van arbeidsovereenkomsten plus een handige toelichting te downloaden. Ook voor bedrijven die onder de cao voor de goud- en zilvernijverheid vallen zijn er modellen beschikbaar. Lees hier meer 

Ja, u moet deze enquête invullen. De overheid vindt uw gegevens belangrijk en heeft het aanleveren daarvan om die reden verplicht gesteld. Levert u de gevraagde gegevens niet binnen een bepaalde termijn, dan kunt u een boete krijgen. Lees meer hierover op de website van het CBS.

Cadeautjes worden gekocht en soms vallen deze niet in goede aarde. De klant komt terug met het artikel en wil dit ruilen of het aankoopbedrag retour. U hoeft dit niet te doen; u bepaalt of er geruild wordt. U bepaalt ook of u geld teruggeeft of een tegoedbon uitschrijft. Uit coulance kunt u er natuurlijk voor kiezen om soepel te zijn. Lees hier meer

EDELMETAAL

U vraagt een abonnement op Edelmetaal aan door het webformulier in te vullen. Het is ook mogelijk om telefonisch een abonnement aan te vragen (070- 386 77 77) of per email (edelmetaal@fgz.nl).

Na de eerste vaste contractsperiode wordt het abonnement telkens stilzwijgend verlengd met een periode van drie maanden. Opzegging geschiedt met in achtneming van een termijn van één maand (dus de opzegging moet in de eerste twee maanden van de verlenging plaatsvinden).
Opzeggen kan per e-mail via edelmetaal@fgz.nl of per post naar Vakblad Edelmetaal, Postbus 904, 2270 AX Voorburg.

U ontvangt een bevestiging van uw opzegging. Hebt u deze niet ontvangen, dan is uw opzegging niet bij ons binnengekomen.