Home >
Nieuws >
Christie’s veilt zeldzame horloges

Christie’s veilt zeldzame horloges

Locatie

Christie's Genève

November 7, 2022

 t/m 

November 7, 2022

Op 7 november wordt bij Christie’s Genève een selectie geveild van de meest begeerde en zeldzame uurwerken gemaakt door Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet en anderen. Onder deze schatten, de Rolex Ref. 6298 die de Zwitserse berggids, chemicus en zuurstofspecialist Jürg Marmet droeg tijdens zijn succesvolle beklimming van de Mount Everest op 23 mei 1956 en de nr. 1 van Royal Oak referentie 5420SA, de allereerste roestvrijstalen en gouden Royal Oak geproduceerd in 1977.

Het recente horlogeveilingseizoen bevestigde de reputatie van Christie's Genève als de belangrijkste verkooplocatie voor Rolex-uurwerken toen de Cosmograph Ref. 6269 'Jack of Diamonds' werd verkocht voor CHF 1.614.000 en de Paul Newman Tropical Lemon Cosmograph Daytona Ref. 6264 CHF 1.071.000 opbracht. De veiling bedroeg iets minder dan CHF 24 miljoen en werd 100% per lot verkocht.

Rolex Jürg Marmet Ref. 6298

Een fascinerende schat: de 'pre-Explorer' Rolex Jürg Marmet Ref. 6298. Het horloge werd gedragen tijdens niet één, maar twee goed gedocumenteerde en belangrijke expedities. Daaronder de succesvolle beklimming van de Mount Everest in 1956 door de Zwitserse berggids, chemicus en zuurstofspecialist Jürg Marmet.

De jaren vijftig was een periode van grote technologische vooruitgang die ontdekkingsreizigers in staat stelde om zich te wagen aan meer extreme en onbekende gebieden van de wereld dan ooit tevoren. Rolex liep vaak voorop in dergelijke avonturen, altijd met de bedoeling om de grenzen te testen om de belofte van uitmuntendheid waar te maken. Keer op keer presteerden Rolex-horloges boven verwachting onder extreme omstandigheden en werden ze op zichzelf legendarisch.
De Rolex Jürg Marmet Ref. 6298 is gekoesterd door Jürg Marmet en later door zijn familie en in ongerestaureerde staat gebleven. Verwachte opbrengst: CHF 20.000 – 40.000.

Audemars Piguet 'Royal Oak' Ref. 5402SA

Elk nummer 1 polshorloge van Audemars Piguet krijgt onmiddellijk de volledige aandacht van verzamelaars over de hele wereld. En wanneer die nummer 1 een Royal Oak uit de jaren zeventig is, is het niet alleen een droom van een verzamelaar, maar ook van aanzienlijk historisch belang. Het te veilen model is de nr. 1 Royal Oak referentie 5420SA, de allereerste roestvrijstalen en gouden Royal Oak gemaakt in 1977.

Er zijn minder exemplaren gemaakt van de Royal Oak 5402SA dan van de gewaardeerde stalen 5402 'A-serie' en daarmee is het veel zeldzamer. Het ontwerp bleef ongewijzigd – met een leisteengrijze wijzerplaat en geelgouden uurmarkeringen – gedurende de gehele productierun van 1977 tot 1985. Referentie 5402SA werden genummerd van 1 tot 951 waarvan 876 horloges werden verkocht. Verwachte opbrengst: CHF 200.000 – 400.000.

Cartier 'Paris Crash' 1991

De Cartier's 1991 Parijs-gemaakte 'Crash' horloges verschijnen vrijwel nooit op een veiling, zoals bedongen door de familie van de oorspronkelijke eigenaar. Het model is in hele kleine aantallen geproduceerd en was überhaupt bijna onmogelijk te verkrijgen.

Voor zo'n buitengewone creatie als Cartier's Crash-horloge is het vrij verrassend dat het verhaal van zijn oorsprong tot voor kort in mysterie was gehuld. Er deden wel enkele romantische mythes de ronde. Het horloge zou geïnspireerd zijn door Salvador Dali's schilderij La Persistance de la Mémoire de Dali. De vorm zou afkomstig zijn van een gesmolten Cartier Maxi Baignoire Allongée. Of het was geïnspireerd op een horloge dat na een auto-ongeluk van één van de oprichters van Cartier misvormd raakte. Het ware verhaal is opgetekend door Francesca Cartier Brickell, kleindochter van Jean-Jacques Cartier, in haar boek 'The Cartiers: The Untold Story of the Family Behind the Jewellery Empire' uit 2019. Londen was in de jaren zestig een opwindende plek om te zijn en Jean-Jacques Cartier, die de Cartier-horloges daar ontwierp, wilde een polshorloge maken dat echt een reactie was op de geest van het tijdperk. Het Crash-horloge was het idee van Jean-Jacques Cartier en ontwerper Rupert Emmerson, die na vele pogingen uiteindelijk tot een definitief ontwerp kwamen. Het uiterlijk van het resulterende 'Crash' stond in schril contrast met de rechte lijnen van de traditionele modellen. Verwachte opbrengst: CHF 120.000 – 180.000.

www.christies.com

Terug