Home >
Nieuws >
Campagne Ondraaglijke Sieraden

Campagne Ondraaglijke Sieraden

October 25, 2022

Slachtofferhulp Nederland en reclamebureau N=5 lanceren de campagne Ondraaglijke Sieraden. Gouden naamkettingen met de gepersonaliseerde namen die drie slachtoffers kregen na shame sexting. De sieraden zijn speciaal ontworpen en gemaakt voor de campagne op basis van de verhalen van de hoofdrolspeelsters uit de campagne en zijn niet te koop.

Shame sexting, het zonder toestemming doorsturen van seksueel getinte content, is een groot maatschappelijk probleem. Slechts 1 op 20 slachtoffers zoekt hulp, terwijl de gevolgen voor deze slachtoffers enorm zijn. Binnen no time dragen ze namen als Hoer van de Stad, Gore Slet of Vies Meisje met zich mee.

Naamkettingen

Om dit invoelbaar te maken ontwikkelde reclamebureau N=5 gepersonaliseerde naamkettingen. Een naamketting is populair onder jongeren en een manier om je identiteit te uiten. Maar voor slachtoffers van shame sexting werkt dat anders. Hoe langer ze blijven rondlopen met hun gevoel en continu scheldnamen te horen krijgen, hoe dieper ze in deze woorden gaan geloven en hoe verder ze af komen te staan van wie ze echt zijn. Ze dragen de schaamte als het ware met zich mee. Vanuit dit inzicht is de campagne vertrokken.

Schaamte

Anne Stokvis, creatief directeur N=5: “Toen we ons steeds dieper in de verhalen van slachtoffers verdiepten, ontdekten we dat niet het delen van de foto zelf, maar de enorme schaamte die anderen je aanpraten grote impact heeft op slachtoffers. Het is een gevoel dat ze blijft achtervolgen. Dat is voor ons het uitgangspunt geweest om een campagne te maken die niet alleen recht in de jongerencultuur landt, maar ook de mens achter het verhaal in zijn kracht zet.”

Bo Speich, marketingadviseur Slachtofferhulp Nederland: “Minder dan 5 procent van de slachtoffers vraagt om hulp. Shame sexting is een ernstig en snelgroeiend maatschappelijk probleem. Maar als Slachtofferhulp Nederland weten we een jongere doelgroep, die hier vaak mee te maken krijgt, nog onvoldoende te bereiken.”

Uniek en persoonlijk

De campagne wordt uitgerold op social media, in de bioscoop en op alle middelbare scholen. De sieraden zijn ontworpen en (hand)gemaakt voor de campagne door Eenvoud Goud- en Zilversmid uit Amsterdam en zijn niet te koop.

Ben jij slachtoffer van shame sexting of wil je informatie over hoe je iemand kunt helpen? Klik voor meer informatie op Ondraaglijke sieraden.

Terug